Het belang van interpunctie

Ben jij ze ook weleens tegengekomen? Teksten waarbij je denkt: Wat staat dáár nou? Teksten waarbij de intentie duidelijk is maar waar de leestekens zijn weggelaten of waar de spatie niet helemaal goed staat.... Zonde want juist door leestekens wordt je tekst én je boodschap krachtiger.  Zonder leestekens is een stuk tekst niet leesbaar, kan het behoorlijk voor verwarring zorgen of zelfs levens in gevaar brengen.

Natuurlijk weet je wel dat je een zin moet eindigen met een punt, een uitroepteken of een vraagteken. En dat je een nieuwe zin begint met een hoofdletter. Maar waar zet je nou die komma, dubbele punt, aanhalingstekens of puntkomma? Een marketeer, designer en copywriter moeten hier hun volle aandacht bij hebben. Anders krijg je hele verwarrende teksten en vertel je je doelgroep opeens iets heel anders dan dat eigenlijk de bedoeling is. Naast de interpunctie (leestekens) is het ook belangrijk om te weten of je woorden aan elkaar schrijft of niet én waar je je spatie neerzet. Ook het aanspatiëren van woorden (waarbij de ruimte tussen de letters groter wordt gemaakt ten behoeve van de leesbaarheid) doet wonderen. Kortom copywriting is, naast design, een belangrijk onderdeel van de boodschap die jij wilt overbrengen.

De 10 leukste voorbeelden waarbij de interpunctie, de spaties en het aanspatiëren niet helemaal goed is gegaan. 

1.  Mais of je moeder?

 

2. Dat is best knap op zo'n jonge leeftijd...

 

3. Nah, laat maar...

 

4. Met komma's kun je levens redden...

 

5. Volgens mij is dit nog wel een beetje taboe...

 

6. Iemand nog op zoek naar een massagetherapeut?

 

7. Soms zijn er, naast  IT'ers, ook designers nodig voor een goed resultaat...

 

8. Zijn liedjes vind ik wel leuk, maar hier pas ik voor...

 

9. euh...

 

10. Wel via de achterdeur dan...

hier staat final registration, iets meer ruimte tussen de f en de i (aanspatiëren) is essentieel voor de boodschap...